Jerntilskud, godnatgrød mv.

13. juni 2011

Alder:
9 mdr.

Jerntilskud, godnatgrød mv.

Hej Helen

Tak for dit svar af dags dato til mine spørgsmål "Klar til vuggestue m.m.". Der er nogle rigtig gode ideer, som vi helt sikkert vil tage til os.

Vi har blot et par supplerende spørgsmål:

Jeg har glemt at tilføje i Magnus dagsplan, at han får 2 flasker MME dagligt. Ved sengetid og kl. 23-24. Han drikker ca. 300 ml ialt. Vil det ændre på dine svar vedr. jerntilskud og mængden af måltider pr. dag???

Er efter din mening godnatgrød at foretrække fremfor en flaske MME???

Den nuværende plan for Magnus ser altså således ud:
Dagsplan for Magnus:

kl. 5.30 morgenamning (spiser lidt)
kl. 7 grød med frugtmos, vand eller mme af kop
kl. 9 tykmælk med frugtmos og jern eller bolle (spiser kun 4-5 hapser) med smør og frugtmos med jern, vand eller mme af kop
kl. 11.30 kartofler/ris, grønsagsmos, kød eller fisk, gerne sovs, vand eller mme af kop
kl 13 frugtmos eller rugbrødshapser med f.eks. leverpostej (spiser kun 4-5) stykker, vand eller mme af kop
kl. 15.30 øllebrød med lidt frugtmos, vand eller mme af kop
kl. 17.30 kartofler/ris, grønsagsmos, kød eller fisk, ...

Annonce

... gerne sovs, vand eller mme af kop
Kl. 19.00 flaske med MME
kl. 23-24 flaske med MME

Det er muligt som du skriver, at Magnus synes det er meget hårdt at spise hapsere og grøntsager i stykker for han er den sidste uges tid begyndt at spise væsentligt mindre pr. måltid samt måltidet ender næste altid med gråd og fortvivlelse.
Presser vi ham for hårdt???

Det er meget fortvivlende at give ham mad, når han bliver så ked af det og tit næsten intet spiser. Skal vi gribe det an på en anden måde???

Idag starter vi måltidet med den del af maden som er i stykker og enten skal spises med fingrene eller med en gaffel. Vi fortsætter med noget lettere tilgængeligt mad, når det virker som om Magnus er ved at blive træt af at koncentrere sig. Er det den rigtig måde? Tit bliver han nemlig så ked, at han ej heller vil spise mos af ske.

Er der en bestemt type gaffel du kan anbefale??? Synes nemlig Magnus har meget svær ved at bruge den rigtigt.

Håber du endnu engang kan hjælpe os for det er blevet meget frustrerende den sidste tid, når stort set alle måltider er blevet en kamp.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.